STRONA GŁÓWNA
USTAW JAKO STARTOWA
DODAJ DO ULUBIONYCH


PORADNIK
GPS
KONTAKT
REFERENCJE
CENNIK
SKLEP


GRUPY PRODUKTÓW:
 Piloty / Obudowy pilotów
 AUTO-ELEKTRONIKA
 Układy scalone OBD2
 Usługi



Aktualnoœć
Instalacja elektryczna XXI wieku
12-05-2004, 10:44

W przeciągu kilku lat liczba przewodów używanych w samochodach wzrosła. Masa okablowania w dzisiejszym pojeździe to około 90 kg i stanowi to nie mały problem dla konstruktorów przy dużym tempie rozwoju elektroniki samochodowej. Dlatego postanowiono zrezygnować z plątaniny kabli na rzecz magistrali multipleksowanej. Uzyskuje się w ten sposób znaczną redukcję przewodów oraz wzrost niezawodności, łatwość diagnostyki, obniżenie kosztów montażu. Dla zapewnienia niezawodnej komunikacji opracowano kilka protokołów komunikacyjnych takich jak: ITS BUS, CAN, J 1850, TTP/C. Fizyczna realizacja magistrali może się opierać o linię 1-przewodową, 2-przewodową, kabel koncentryczny, skrętkę, światłowód. Połączone magistralą podsystemy mają dostęp do wszystkich danych wystawianych na magistralę przy minimalnej liczbie połączeń, co ewidentnie wpływa na poprawę bezpieczeństwa przesyłanych sygnałów. Typowym przykładem magistrali multipleksowanej jest Magistrala CAN (Controller Area Network). Zarówno protokół i magistrala została opracowana przez firmę Bosch i ze względu na swoje parametry znajduje szerokie uznanie wśród konstruktorów. Istnieją trzy klasy tego protokołu (A,B,C) dedykowane do różnych podsystemów elektronicznych (rys. 1): ? klasa A ? podsystemy poprawy komfortu jazdy, prędkość przesyłu danych do 10 [kb/s] ? klasa B ? systemy kontroli pracy nadwozia i diagnostyczne, prędkość przesyłu danych od 10 do 125 [kb/s] ? klasa C ? systemy działające w czasie rzeczywistym, ABS, ESP, kontroli jednostki napędowej itp..., prędkość przesyłu danych od 125 [kb/s] do 10 [Mb/s] Transmisja danych polega na przesłaniu ramek zawierających od 44 do 108 bitów. Dostęp do magistrali jest realizowany na postawie 11 bitowego identyfikatora. Każde urządzenie posiada swój własny unikalny identyfikator (priorytet), który decyduje o dostępie do magistrali. W jednym momencie nadajnik jednego tylko urządzenia może być aktywny, pozostałe o niższym priorytecie muszą czekać na swoją kolej. Wysokie bezpieczeństwo zapewnia 15 bitowa cykliczna kontrola nadmiarowa CRC (Cyclic Redundancy Check). Na razie nowy system okablowania stosowany jest w samochodach klasy wyższej np. Volvo. Nowa technologia szybko wkracza do samochodów klasy niższej, przekładem jest tu Skoda Fabia. Część połączeń elektrycznych w tym popularnym samochodzie zastąpiono magistralą multipleksowaną.


Powrót    






Copyright © 2003 by Certus, e-mail: biuro@certus.pl, Design by Advert