STRONA GŁÓWNA
USTAW JAKO STARTOWA
DODAJ DO ULUBIONYCH


PORADNIK
GPS
KONTAKT
REFERENCJE
CENNIK
SKLEP


GRUPY PRODUKTÓW:
 SZERMIERKA
 BRIGADE
 Zestawy wizyjne
 Wideorejestratory
 Alarmy cofania
 GPS ZARZĄDZANIE FLOTĄ
 GPS monitoring i lokalizacja
 TELEFON W SAMOCHODZIE
 Zestawy bluetooth Parrot
 Akcesoria zestawy Parrot
 Aktualizacja oprogramow.
 Akcesoria zestawy GSM
 GANNET GUARD SYSTEMS
 GANNET GUARD odnalezienia
 Radiopowiadomienia
 GSM komunikator alarm
 Blokady mechaniczne
 ZNAKOWANIE POJAZDÓW
 Znakowanie AutoDot
 AKCESORIA OCHRONA
 Akcesoria instalacyjne
 Czujniki alarmowe
 Syreny
 Piloty / Obudowy pilotów
 KOMFORTOWY SAMOCHÓD
 Czujniki parkowania
 Sygnalizatory cofania
 Przetwornice DC/AC
 Automaty świateł
 Przetwornice DC/DC
 CENTRALNE ZAMKI
 Specjalizowane 12V
 AUTO-ELEKTRONIKA
 Układy scalone OBD2
 Usługi



Aktualnoœć
Bezpieczeństwo w systemach elektronicznych stosowanych w pojeździe
21-09-2005, 

W związku z dynamicznym rozwojem w elektronice motoryzacyjnej producenci samochodów doszli do wniosku, iż należy zabezpieczyć newralgiczne systemy elektroniczne pojazdu przed nieumyślnymi lub celowymi zniszczeniami. Biorąc pod uwagę to, że niektóre systemy sieci cyfrowych stosowanych w samochodach posiadają architekturę "otwartą" (czyli taką, która pozwala stosunkowo łatwo przeniknąć do niej)uznali, że zastosowanie takich zabezpieczenie jest jak najbardziej słuszne. Wyobraźmy sobie co by mogło się stać, gdybyśmy zawirusowaną płytę niewiadomego pochodzenia naprzykład z mapami nawigacyjnymi włożyli do fabrycznej zmieniarki w naszym samochodzie. W najlepszym przypadku system nie zareagowałby na nią, natomiast w najgorszym mogłoby dojść do "zainfekowania" całej sieci MOST w samochodzie. Podobna sytuacja nastąpiła by w przypadku sieci Bluetooth w naszym pojeździe. O wiele gorsze skutki w zniszczeniach i bezpieczeństwie użytkowania pojazdu może przynieść nam ingerencja w magistralę CAN bądź FlexRay.Skutki mogą być wręcz katastrofalne.Jak już wspomnieliśmy na wstępie producenci wyszli naprzeciw temu problemowi tworząc systemy zabezpieczeń jeszcze bardziej wymyślne niż same systemy cyfrowe. Otóż stwierdzili oni,że systemy samochodowe mozna unieszkodliwić z trzech poziomów: -użytkownika pojazdu, poprzez nieświadome działania jak już opisaliśmy powyżej -na poziomie serwisu, czyli poprzez słabo wykwalifikowany personel -ostatni poziom to tzw. hackerzy samochodowi,czyli wysoce wyszkoleni specjaliści zajmujący się intensywną ingerencją w elektronikę samochodową. Następnym krokiem było odnalezienie najbardziej czułego puktu elektroniki pojazdowej,który mógłby rozłożyć nam auto na łopatki.Punktami takimi okazały się gateway'e,czyli maduły tłumaczące informacje z jednej sieci cyfrowej do innej( a zwłaszcza super gatewey, w którym są zawarte algorytmy zabezpieczeń softu).Stało się tak dlatego,że w urządzeniu tym przechwywane są "klucze modułów" do pozostałych sterowników w pojeździe (każdy sterownik posiada numer ID,którego autentyczność jest porównywana z kluczami zapisanymi w gateway'u - czyli koniec już z kupowaniem sterowników na giełdzie) oraz "klucz dostępu", który umożliwia dostęp do pamięci tego też sterownika i dokonanie zmian.Ostatnim poziomem zabezpieczeń jest stosowanie różnych algorytmów szyfrujących, wprowadzaniu sum kontrolnych CRC, bitów kontrolnych, synchronizacji danych między sterownikami,itp na poziomie każdej z dotychczas stosowanych magistral cyfrowych. Niestety w trosce o nasze bezpieczeństwo i komfort użytkowania wprowadzenie tych zabezpieczeń jednocześnie skutecznie uniemożliwiło jakąkolwiek ingerencję w samochód (czasami nawet dla serwisu).Cóż się dziwić w końcu producent samochodu musiał zadbać również o bezpieczeństwo efektu swojej pracy,jaką jest łączna suma 50MB softu znajdującego się w naszych pojazdach.


Powrót    






Copyright © 2003 by Certus, e-mail: biuro@certus.pl, Design by Advert