STRONA GŁÓWNA
USTAW JAKO STARTOWA
DODAJ DO ULUBIONYCH


PORADNIK
GPS
KONTAKT
REFERENCJE
CENNIK
SKLEP


GRUPY PRODUKTÓW:
 Piloty / Obudowy pilotów
 AUTO-ELEKTRONIKA
 Układy scalone OBD2
 Usługi



Aktualnoœć
Kradzieże samochodów firmowych-duży kłopot
06-02-2007, 

Kradzieże ? zmartwienie flotowców Polska nie należy do krajów, w którym spokojnie można spać po zostawieniu samochodu pod domem. Statystyki nie kłamią ? w 2005 roku skradziono na terenie Polski ponad 50 tys. pojazdów. Łupem padają nierzadko także samochody firmowe. Może i rzadziej niż inne, ale na pewno ich kradzieże przyczyniają się do posiwienia niejednej głowy fleet managera. Najczęściej łupem złodziei padają samochody osobowe. W pierwszej dziesiątce najbardziej chodliwych aut znajduje się sporo samochodów cieszących się dużą popularnością wśród flotowców: niekwestionowanym liderem od kilku lat jest Volkswagen Passat. Niewiele gorszą (w tym rankingu, w którym mało kto chciałby wygrać) lokatę zajmują np. Fiat Seicento czy Opel Astra. Dużo tych samochodów jeździ we flotach firmowych. Stąd też jest spora szansa, że służbówka zniknie któregoś dnia z parkingu. Złodzieje nie ograniczają się do samochodów osobowych. Równie chętnie wsiadają za kierownice ciężarówek, aut dostawczych i różnego rodzaju innych pojazdów. Czyli tego wszystkiego, co jest na wyposażeniu niejednej firmy. Kradzież samochodu firmowego to spory problem dla fleet managera ? z dnia na dzień zmuszony jest on zorganizować auto zastępcze. Poza tym wiąże się ona z niełatwymi do przejścia formalnościami, rozmowami z firmami ubezpieczeniowymi.Zajmuje to dużo czasu, czas w biznesie to pieniadze i tak to kradzież auta staje się dużym problemem w firmie. Firmy , które dażą do jak najmniejszych kłopotów zwiazanych z kradzieża ich pojazdów dbaja o to by zastosowac jak najskuteczniejsze srodki do ich ochrony przed kradzieżą. Większość fleet managerów, z którymi przyszło mi rozmawiać, stosuje jednak standardowe rozwiązania zabezpieczające ? immobilizer, alarm. Satelitarna nawigacja wydaje się im zbyt droga, więc rezygnują z niej. Decydują się skorzystać z jej niewątpliwych zalet co najwyżej w przypadku kilku najdroższych samochodów jeżdżących w firmowej flocie. Złodzieje kradną w wiekszości przypadków samochody by je rozebrać na części i w tej postaci sprzedać. Często łupem złodzieji padaja elementy samochodu ( lusterka, koła, airbagi, halogeny, radia ). Co na to ubezpieczyciele? Kradzieże samochodów firmowych, jak i koszty związane z naprawą uszkodzeń spowodowanych przez złodziei lusterek czy kół to zmartwienie nie tylko kierowników flot. To także problem, z jakim mierzyć się muszą ubezpieczyciele. Wymagania dotyczące zabezpieczeń przeciwkradzieżowych w większości firm ubezpieczeniowych ustalane są w oparciu o dokładną analizę przebiegów szkodowych indywidualnie dla klientów w poszczególnych makroregionach. Na tej podstawie określane są wymagania dotyczące zabezpieczeń w grupach rodzajowych pojazdów (odmienne zabezpieczenia wymagane są w odniesieniu do samochodów osobowych, a zupełnie inne dla ciężarowych,ciągników siodłowych czy autobusów) oraz dla przedziałów wartościowych w tych grupach. Wyniki analiz szkodowych oraz publikowane statystyki policyjne, dotyczące kradzieży pojazdów, pozwalają również na zdefiniowanie marek czy konkretnych modeli pojazdów należących do tzw. grupy podwyższonego ryzyka - czyli pojazdów najczęściej kradzionych na danym obszarze kraju. W odniesieniu do takich pojazdów ustalane są odmienne wymagania lub warunki ubezpieczenia - np. wyższe stawki taryfowe, ograniczenia zakresu ochrony (np. udziały własne) lub dodatkowe, niezbędne do zawarcia ubezpieczenia zabezpieczenia przeciwkradzieżowe. Indywidualnie ustalane są również wymagania dotyczące zabezpieczeń w drogich pojazdach luksusowych - tu najczęściej zawarcie ubezpieczenia uzależniane jest od montażu dodatkowych, zaawansowanych zabezpieczeń przeciwkradzieżowych - tzw. systemów specjalnych do których zalicza się system radiowej lokalizacji i odzysku pojazdu GuardSystem i systemy GPS jak np. AutoGuard GPS System. Standardowe wymagania dotyczące zabezpieczeń przeciwkradzieżowych w ubezpieczeniach flotowych ustalane są w oparciu o opisane wcześniej rozwiązania funkcjonujące w poszczególnych makroregionach. Jednak o ile klient indywidualny nie ma raczej możliwości wynegocjowania innych warunków w zakresie wymaganych zabezpieczeń, o tyle w odniesieniu do klientów flotowych wymagania te są bardziej elastycznie i mogą być negocjowane. Podstawą oceny ryzyka w ubezpieczeniach flot (w tym również ryzyka w zakresie kradzieży) jest indywidualna analiza każdej floty, uwzględniająca m.in. przebiegi szkodowe floty w ostatnich latach (przy uwzględnieniu liczby i wartości szkód kradzieżowych), strukturę, rodzaje i wiek pojazdów we flocie, profil działalności firmy czy przeznaczenie i regiony użytkowania pojazdów. Wszystkie wspomniane elementy mogą mieć wpływ na poziom ryzyka kradzieży pojazdu, a co za tym idzie - poziom stawek lub wymagań dotyczących zabezpieczeń. Jednak klienci flotowi, którzy nie odnotowali w ostatnich kilku latach żadnych szkód kradzieżowych, mogą liczyć na zdecydowanie atrakcyjniejsze stawki niż klienci, którym kradziono pojazdy w poprzednich latach. W przypadku bezszkodowych pod względem kradzieży klientów istnieje możliwość określenia odmiennych wymagań w zakresie zabezpieczeń lub nawet uznania istniejących w pojazdach floty zabezpieczeń za wystarczające - niezależnie od faktu, czy spełniają one obowiązujące w danym towarzystwie wymagania. Także firmy, mające rozbudowane zasady dotyczące zabezpieczenia pojazdów - np. instalują w posiadanych pojazdach systemy lokalizacji GPS, obligują użytkowników do korzystania wyłącznie z parkingów strzeżonych lub wszystkie pojazdy parkowane są na terenie strzeżonej bazy firmowej - mogą liczyć na niższe stawki ubezpieczeniowe w ryzyku. Zabezpieczenia przeciwkradzieżowe są więc ważnym elementem wyposażenia każdego pojazdu, także w sytuacji, gdy pojazd ten wchodzi w skład floty pojazdów. I tak na przykład w przypadku umowy ubezpieczenia w zakresie ?AC Kradzież" PZU SA zawsze wymaga instalacji w ubezpieczanych pojazdach zabezpieczeń przeciwkradzieżowych zgodnie z ogólnie obowiązującymi w PZU wytycznymi co do ilości i jakości posiadanych zabezpieczeń przeciwkradzieżowych. Taki wymóg wynika z ogólnych warunków ubezpieczenia (OWU) autocasco. Zapisy OWU autocasco dla klienta korporacyjnego PZU mówią o tym, że zawarcie umowy ubezpieczenia jest uzależnione od zamontowania w pojeździe stosownych zabezpieczeń przeciwkradzieżowych. Dodatkowo w odniesieniu do ubezpieczeń autocasco klientów korporacyjnych PZU stosuje klauzulę zabezpieczeń przeciwkradzieżowych, zawierającą wymagania odnośnie wyposażenia pojazdu w urządzenia zabezpieczające przed kradzieżą. Zniżki za zabezpieczenia stosowane są wówczas, gdy w pojeździe zamontowane jest dodatkowe zabezpieczenie przeciwkradzieżowe poza określonymi w przepisach lub zamontowany jest system specjalny. Pojazdy klientów instytucjonalnych muszą być zabezpieczone przed kradzieżą zgodnie z odpowiednimi postanowieniami ogólnych warunków ubezpieczenia (OWU) w tym zakresie. Poniżej prezentujemy wyciąg z OWU Ergo Hestia: § 3 pkt 24 Urządzenie zabezpieczające przed kradzieżą mechaniczny lub elektroniczny system zabezpieczenia przeciwkradzieżowego, posiadający ustaloną klasę skuteczności, który jest sprawny i trwale zamontowany przez stację obsługi, posiadającą autoryzację (licencję) producenta danego zabezpieczenia do montażu lub serwisowania zabezpieczeń antykradzieżowych lub stanowiący fabryczne wyposażenie pojazdu. W przypadku urządzeń zabezpieczających niestanowiących fabrycznego wyposażenia pojazdu fakt montażu urządzenia oraz jego sprawność muszą być potwierdzone stosownym pisemnym zaświadczeniem wydanym przez licencjonowaną stację obsługi. § 8 1. Samochody osobowe, ciężarowe o ładowności do 2,5 tony, ciężarowo-osobowe, ciężarowo-uniwersalne, terenowe i mikrobusy mogą zostać objęte ochroną ubezpieczeniową (...), o ile posiadają one co najmniej: 1) jedno urządzenie zabezpieczające przed kradzieżą ? dla samochodów o wartości rynkowej na dzień zawarcia umowy ubezpieczenia do 50 000 zł (brutto), 2) dwa urządzenia zabezpieczające przed kradzieżą ? dla samochodów o wartości rynkowej na dzień zawarcia umowy ubezpieczenia powyżej 50 000 zł (brutto), 3) trzy urządzenia zabezpieczające przed kradzieżą ? dla samochodów o wartości rynkowej na dzień zawarcia umowy ubezpieczenia powyżej 150 000 zł (brutto), 4) trzy urządzenia zabezpieczające przed kradzieżą, z tym że jednym z zabezpieczeń musi być satelitarny system lokalizacji i powiadamiania o zasięgu działania nie mniejszym niż przyjęty w ubezpieczeniu autocasco zakres terytorialny z abonamentem za usługi monitoringu uwzględniającym opcję ochrony i interwencji ? dla samochodów o wartości rynkowej na dzień zawarcia umowy ubezpieczenia powyżej 200 000 zł (brutto). 3. Samochody ciężarowe o ładowności powyżej 2,5 tony, ciągniki siodłowe i autobusy o wartości rynkowej na dzień zawarcia umowy ubezpieczenia przekraczającej 100 000 zł (brutto) mogą być objęte ochroną ubezpieczeniową, o której mowa w § 7, o ile posiadają co najmniej jedno urządzenie zabezpieczające przed kradzieżą.


Powrót    






Copyright © 2003 by Certus, e-mail: biuro@certus.pl, Design by Advert