STRONA GŁÓWNA
USTAW JAKO STARTOWA
DODAJ DO ULUBIONYCH


PORADNIK
GPS
KONTAKT
REFERENCJE
CENNIK
SKLEP


GRUPY PRODUKTÓW:
 SZERMIERKA
 BRIGADE
 Zestawy wizyjne
 Wideorejestratory
 Alarmy cofania
 GPS ZARZĄDZANIE FLOTĄ
 GPS monitoring i lokalizacja
 TELEFON W SAMOCHODZIE
 Zestawy bluetooth Parrot
 Akcesoria zestawy Parrot
 Aktualizacja oprogramow.
 Akcesoria zestawy GSM
 GANNET GUARD SYSTEMS
 GANNET GUARD odnalezienia
 Radiopowiadomienia
 GSM komunikator alarm
 Blokady mechaniczne
 ZNAKOWANIE POJAZDÓW
 Znakowanie AutoDot
 AKCESORIA OCHRONA
 Akcesoria instalacyjne
 Czujniki alarmowe
 Syreny
 Piloty / Obudowy pilotów
 KOMFORTOWY SAMOCHÓD
 Czujniki parkowania
 Sygnalizatory cofania
 Przetwornice DC/AC
 Automaty świateł
 Przetwornice DC/DC
 CENTRALNE ZAMKI
 Specjalizowane 12V
 AUTO-ELEKTRONIKA
 Układy scalone OBD2
 Usługi



Aktualnoœć
Kradzieże samochodów firmowych-duży kłopot
06-02-2007, 

Kradzieże ? zmartwienie flotowców Polska nie należy do krajów, w którym spokojnie można spać po zostawieniu samochodu pod domem. Statystyki nie kłamią ? w 2005 roku skradziono na terenie Polski ponad 50 tys. pojazdów. Łupem padają nierzadko także samochody firmowe. Może i rzadziej niż inne, ale na pewno ich kradzieże przyczyniają się do posiwienia niejednej głowy fleet managera. Najczęściej łupem złodziei padają samochody osobowe. W pierwszej dziesiątce najbardziej chodliwych aut znajduje się sporo samochodów cieszących się dużą popularnością wśród flotowców: niekwestionowanym liderem od kilku lat jest Volkswagen Passat. Niewiele gorszą (w tym rankingu, w którym mało kto chciałby wygrać) lokatę zajmują np. Fiat Seicento czy Opel Astra. Dużo tych samochodów jeździ we flotach firmowych. Stąd też jest spora szansa, że służbówka zniknie któregoś dnia z parkingu. Złodzieje nie ograniczają się do samochodów osobowych. Równie chętnie wsiadają za kierownice ciężarówek, aut dostawczych i różnego rodzaju innych pojazdów. Czyli tego wszystkiego, co jest na wyposażeniu niejednej firmy. Kradzież samochodu firmowego to spory problem dla fleet managera ? z dnia na dzień zmuszony jest on zorganizować auto zastępcze. Poza tym wiąże się ona z niełatwymi do przejścia formalnościami, rozmowami z firmami ubezpieczeniowymi.Zajmuje to dużo czasu, czas w biznesie to pieniadze i tak to kradzież auta staje się dużym problemem w firmie. Firmy , które dażą do jak najmniejszych kłopotów zwiazanych z kradzieża ich pojazdów dbaja o to by zastosowac jak najskuteczniejsze srodki do ich ochrony przed kradzieżą. Większość fleet managerów, z którymi przyszło mi rozmawiać, stosuje jednak standardowe rozwiązania zabezpieczające ? immobilizer, alarm. Satelitarna nawigacja wydaje się im zbyt droga, więc rezygnują z niej. Decydują się skorzystać z jej niewątpliwych zalet co najwyżej w przypadku kilku najdroższych samochodów jeżdżących w firmowej flocie. Złodzieje kradną w wiekszości przypadków samochody by je rozebrać na części i w tej postaci sprzedać. Często łupem złodzieji padaja elementy samochodu ( lusterka, koła, airbagi, halogeny, radia ). Co na to ubezpieczyciele? Kradzieże samochodów firmowych, jak i koszty związane z naprawą uszkodzeń spowodowanych przez złodziei lusterek czy kół to zmartwienie nie tylko kierowników flot. To także problem, z jakim mierzyć się muszą ubezpieczyciele. Wymagania dotyczące zabezpieczeń przeciwkradzieżowych w większości firm ubezpieczeniowych ustalane są w oparciu o dokładną analizę przebiegów szkodowych indywidualnie dla klientów w poszczególnych makroregionach. Na tej podstawie określane są wymagania dotyczące zabezpieczeń w grupach rodzajowych pojazdów (odmienne zabezpieczenia wymagane są w odniesieniu do samochodów osobowych, a zupełnie inne dla ciężarowych,ciągników siodłowych czy autobusów) oraz dla przedziałów wartościowych w tych grupach. Wyniki analiz szkodowych oraz publikowane statystyki policyjne, dotyczące kradzieży pojazdów, pozwalają również na zdefiniowanie marek czy konkretnych modeli pojazdów należących do tzw. grupy podwyższonego ryzyka - czyli pojazdów najczęściej kradzionych na danym obszarze kraju. W odniesieniu do takich pojazdów ustalane są odmienne wymagania lub warunki ubezpieczenia - np. wyższe stawki taryfowe, ograniczenia zakresu ochrony (np. udziały własne) lub dodatkowe, niezbędne do zawarcia ubezpieczenia zabezpieczenia przeciwkradzieżowe. Indywidualnie ustalane są również wymagania dotyczące zabezpieczeń w drogich pojazdach luksusowych - tu najczęściej zawarcie ubezpieczenia uzależniane jest od montażu dodatkowych, zaawansowanych zabezpieczeń przeciwkradzieżowych - tzw. systemów specjalnych do których zalicza się system radiowej lokalizacji i odzysku pojazdu GuardSystem i systemy GPS jak np. AutoGuard GPS System. Standardowe wymagania dotyczące zabezpieczeń przeciwkradzieżowych w ubezpieczeniach flotowych ustalane są w oparciu o opisane wcześniej rozwiązania funkcjonujące w poszczególnych makroregionach. Jednak o ile klient indywidualny nie ma raczej możliwości wynegocjowania innych warunków w zakresie wymaganych zabezpieczeń, o tyle w odniesieniu do klientów flotowych wymagania te są bardziej elastycznie i mogą być negocjowane. Podstawą oceny ryzyka w ubezpieczeniach flot (w tym również ryzyka w zakresie kradzieży) jest indywidualna analiza każdej floty, uwzględniająca m.in. przebiegi szkodowe floty w ostatnich latach (przy uwzględnieniu liczby i wartości szkód kradzieżowych), strukturę, rodzaje i wiek pojazdów we flocie, profil działalności firmy czy przeznaczenie i regiony użytkowania pojazdów. Wszystkie wspomniane elementy mogą mieć wpływ na poziom ryzyka kradzieży pojazdu, a co za tym idzie - poziom stawek lub wymagań dotyczących zabezpieczeń. Jednak klienci flotowi, którzy nie odnotowali w ostatnich kilku latach żadnych szkód kradzieżowych, mogą liczyć na zdecydowanie atrakcyjniejsze stawki niż klienci, którym kradziono pojazdy w poprzednich latach. W przypadku bezszkodowych pod względem kradzieży klientów istnieje możliwość określenia odmiennych wymagań w zakresie zabezpieczeń lub nawet uznania istniejących w pojazdach floty zabezpieczeń za wystarczające - niezależnie od faktu, czy spełniają one obowiązujące w danym towarzystwie wymagania. Także firmy, mające rozbudowane zasady dotyczące zabezpieczenia pojazdów - np. instalują w posiadanych pojazdach systemy lokalizacji GPS, obligują użytkowników do korzystania wyłącznie z parkingów strzeżonych lub wszystkie pojazdy parkowane są na terenie strzeżonej bazy firmowej - mogą liczyć na niższe stawki ubezpieczeniowe w ryzyku. Zabezpieczenia przeciwkradzieżowe są więc ważnym elementem wyposażenia każdego pojazdu, także w sytuacji, gdy pojazd ten wchodzi w skład floty pojazdów. I tak na przykład w przypadku umowy ubezpieczenia w zakresie ?AC Kradzież" PZU SA zawsze wymaga instalacji w ubezpieczanych pojazdach zabezpieczeń przeciwkradzieżowych zgodnie z ogólnie obowiązującymi w PZU wytycznymi co do ilości i jakości posiadanych zabezpieczeń przeciwkradzieżowych. Taki wymóg wynika z ogólnych warunków ubezpieczenia (OWU) autocasco. Zapisy OWU autocasco dla klienta korporacyjnego PZU mówią o tym, że zawarcie umowy ubezpieczenia jest uzależnione od zamontowania w pojeździe stosownych zabezpieczeń przeciwkradzieżowych. Dodatkowo w odniesieniu do ubezpieczeń autocasco klientów korporacyjnych PZU stosuje klauzulę zabezpieczeń przeciwkradzieżowych, zawierającą wymagania odnośnie wyposażenia pojazdu w urządzenia zabezpieczające przed kradzieżą. Zniżki za zabezpieczenia stosowane są wówczas, gdy w pojeździe zamontowane jest dodatkowe zabezpieczenie przeciwkradzieżowe poza określonymi w przepisach lub zamontowany jest system specjalny. Pojazdy klientów instytucjonalnych muszą być zabezpieczone przed kradzieżą zgodnie z odpowiednimi postanowieniami ogólnych warunków ubezpieczenia (OWU) w tym zakresie. Poniżej prezentujemy wyciąg z OWU Ergo Hestia: § 3 pkt 24 Urządzenie zabezpieczające przed kradzieżą mechaniczny lub elektroniczny system zabezpieczenia przeciwkradzieżowego, posiadający ustaloną klasę skuteczności, który jest sprawny i trwale zamontowany przez stację obsługi, posiadającą autoryzację (licencję) producenta danego zabezpieczenia do montażu lub serwisowania zabezpieczeń antykradzieżowych lub stanowiący fabryczne wyposażenie pojazdu. W przypadku urządzeń zabezpieczających niestanowiących fabrycznego wyposażenia pojazdu fakt montażu urządzenia oraz jego sprawność muszą być potwierdzone stosownym pisemnym zaświadczeniem wydanym przez licencjonowaną stację obsługi. § 8 1. Samochody osobowe, ciężarowe o ładowności do 2,5 tony, ciężarowo-osobowe, ciężarowo-uniwersalne, terenowe i mikrobusy mogą zostać objęte ochroną ubezpieczeniową (...), o ile posiadają one co najmniej: 1) jedno urządzenie zabezpieczające przed kradzieżą ? dla samochodów o wartości rynkowej na dzień zawarcia umowy ubezpieczenia do 50 000 zł (brutto), 2) dwa urządzenia zabezpieczające przed kradzieżą ? dla samochodów o wartości rynkowej na dzień zawarcia umowy ubezpieczenia powyżej 50 000 zł (brutto), 3) trzy urządzenia zabezpieczające przed kradzieżą ? dla samochodów o wartości rynkowej na dzień zawarcia umowy ubezpieczenia powyżej 150 000 zł (brutto), 4) trzy urządzenia zabezpieczające przed kradzieżą, z tym że jednym z zabezpieczeń musi być satelitarny system lokalizacji i powiadamiania o zasięgu działania nie mniejszym niż przyjęty w ubezpieczeniu autocasco zakres terytorialny z abonamentem za usługi monitoringu uwzględniającym opcję ochrony i interwencji ? dla samochodów o wartości rynkowej na dzień zawarcia umowy ubezpieczenia powyżej 200 000 zł (brutto). 3. Samochody ciężarowe o ładowności powyżej 2,5 tony, ciągniki siodłowe i autobusy o wartości rynkowej na dzień zawarcia umowy ubezpieczenia przekraczającej 100 000 zł (brutto) mogą być objęte ochroną ubezpieczeniową, o której mowa w § 7, o ile posiadają co najmniej jedno urządzenie zabezpieczające przed kradzieżą.


Powrót    






Copyright © 2003 by Certus, e-mail: biuro@certus.pl, Design by Advert