STRONA GŁÓWNA
USTAW JAKO STARTOWA
DODAJ DO ULUBIONYCH


PORADNIK
GPS
KONTAKT
REFERENCJE
CENNIK
SKLEP


GRUPY PRODUKTÓW:
 SZERMIERKA
 BRIGADE
 Zestawy wizyjne
 Wideorejestratory
 Alarmy cofania
 GPS ZARZĄDZANIE FLOTĄ
 GPS monitoring i lokalizacja
 TELEFON W SAMOCHODZIE
 Zestawy bluetooth Parrot
 Akcesoria zestawy Parrot
 Aktualizacja oprogramow.
 Akcesoria zestawy GSM
 GANNET GUARD SYSTEMS
 GANNET GUARD odnalezienia
 Radiopowiadomienia
 GSM komunikator alarm
 Blokady mechaniczne
 ZNAKOWANIE POJAZDÓW
 Znakowanie AutoDot
 AKCESORIA OCHRONA
 Akcesoria instalacyjne
 Czujniki alarmowe
 Syreny
 Piloty / Obudowy pilotów
 KOMFORTOWY SAMOCHÓD
 Czujniki parkowania
 Sygnalizatory cofania
 Przetwornice DC/AC
 Automaty świateł
 Przetwornice DC/DC
 CENTRALNE ZAMKI
 Specjalizowane 12V
 AUTO-ELEKTRONIKA
 Układy scalone OBD2
 Usługi



Aktualnoœć
CAN-bus czyli wymiana informacji i diagnoza po szynie danych
16-10-2004, 13:47

CAN-bus czyli wymiana informacji po szynie danych w Mercedesie klasy "S" Magistrala CAN jest tak skonstruowana, że w jednej chwili nadawać może tylko jedno urządzenie. Jeśli zdarzy się sytuacja, że wiele nadajników chce wysyłać dane, wszystkie milkną i jako pierwsze rozpoczynają transmisję te urządzenia, które mają najwyższy priorytet. W Mercedesie klasy S przez samochód przebiegają dwie, a w CL nawet trzy sprzężone ze sobą szyny danych. Dane ważne dla bezpieczeństwa jazdy, na przykład z układów sterowania napędem, przepływają szyną o większej przepustowości niż sygnały dotyczące na przykład klimatyzacji. W Mercedesie klasy S magistrala przenosi (w zależności od wyposażenia auta) do 650 sygnałów sterujących około 150 funkcjami 50 urządzeń elektronicznych. Informacje te mogą być wykorzystywane przez wiele układów do najróżniejszych zadań: np. przez klimatyzację do sterowania dmuchawą, radio w celu dopasowania siły głosu, deskę rozdzielczą do pokazywania prędkości czy przez komputer pokładowy i system nawigacji do znalezienia optymalnej trasy. Auta Mercedesa klasy S i CL, obok tradycyjnych kabli miedzianych, zawierają światłowody. Przez szynę o nazwie D2B może przepływać ponad 5,6 miliona bitów na sekundę, czyli około 60 razy więcej niż tradycyjną CAN. Dzięki temu, że magistrala D2B może przenosić także sygnały audio, system nagłaśniający, urządzenie głośno mówiące oraz system nawigacji mogą korzystać z tych samych głośników. Mimo iż ciągle przybywa w samochodach nowych układów elektronicznych, dzięki cyfrowemu układowi CAN zmniejszyło się okablowanie samochodu. W poprzedniku klasy S było 3,2 km kabli ważących 56 kg, dziś znajduje się tam tylko 2,2 km przewodów o masie 39 kg. W Volvo już od roku 1999 komunikacja wszystkich urządzeń odbywa się w technice CAN -bus. Chociaż przełącznik świateł steruje siedmioma różnymi funkcjami, dochodzą do niego tylko trzy przewody: plus, masa i sygnał danych. Takim kablem połączone są wszystkie urządzenia wykonawcze. Dzięki technice CAN-bus jednym przewodem mogą być przenoszone jednocześnie w obu kierunkach dwa sygnały lub więcej. Przepływają dane - np. sterujące silnikiem lub skrzynią biegów - z szybkością 250 kbit/s oraz do modułów mających mniej istotne zadania, jak sterowanie klimatyzacją lub światłem wewnątrz samochodu - te informacje transmitowane są z prędkością 125 kbit/s.Jeśli na przykład włączone mają być tylne światła przeciwmgielne, przełącznik świateł przekazuje przez szynę danych odpowiedni cyfrowy sygnał do wszystkich modułów. Układy, do których nie jest on adresowany, ignorują te informacje. Są one odbierane prze REM (Rear Electronic Module) umieszczony w bagażniku. Układ pobudza przekaźnik, który z kolei włącza lampy przeciwmgielne. To jednak nie koniec - jednocześnie REM kontroluje ich działanie. Jeśli wszystko jest w porządku, odpowiednia informacja przepływa przez szynę danych i na tablicy rozdzielczej zapala się lampka OK. Dzięki technice CAN-bus oraz elastycznie działającym modułom, sygnał wysłany do układu REM może naprzykład spowodować włączenie tylnego światła przeciwmgielnego, gdy przepali się żarówka znajdująca się w świetle hamowania.Komunikacja wszystkich pokładowych urządzeń sterujących odbywa się poprzez CAN (Controller Area Network). Nazwa ta obejmuje zarówno magistralę, jak i protokół określający sposób przesyłania danych. CAN działa na zasadzie rozsiewczej (broadcasting), co oznacza, że informacje są wysyłane przez jedno urządzenie, a pozostałe mogą je odbierać. Ponieważ wszystkie przesyłane pakiety danych zawierają identyfikator adresata, każdy z odbiorników "wie", czy są one przeznaczone dla niego.


Powrót    






Copyright © 2003 by Certus, e-mail: biuro@certus.pl, Design by Advert